Thursday, July 11

Trip to Bali April 2018 - Day 1

Assalamualaikum!

Setelah sekian lama baru nak sambung pasal trip ke Bali pulak. Trip ni tahun 2018 sekarang lagi 5 bulan nak masuk tahun 2020πŸ˜‚ Dari office lama now dah pindah ke office baru dah pun. Tahun 2019 punya trip entah bila ada masa nak tulis 😬

Sepertimana di dalam previous post, aku amik flight ke Bali right after touch down dari Seoul. One of the most crazies things that I’ve even made in my life I must say.. πŸ™† Sebenaqnya aku gigih jugak nak pi Bali ni sebab company sponsor flight dengan hotel haha. Penat kot aku kerja so bila company kasi reward kenalah guna sebaik mungkin πŸ˜€. Kebetulan pulak tarikh company trip tahun ni clash dengan hari aku balik dari Seoul. So aku dengan gigihnya cari tiket flight sendiri sebab nak join jugak company trip walaupun lambat sehari dari orang lain. Ramai yang ingat aku pergi Bali sorang2 padahal aku naik flight lain je sorang2..πŸ˜†

So malam tu dalam pukul 12am aku touch down airport Bali. Dah ada supir siap2 dah tunggu untuk bawak ke hotel. Tapii boleh tahan lama jugak immigration procedure kat Bali ni. Dekat 2 jam jugak aku kat dalam tu baru settle semua. Penat tu toksah cakap la dari pukul 4 pagi semalam tak tido. Kena beratur panjang pulak dekat airport ni. Aku jalan pun dah tak betul nasib baik tak pengsan ja masa tengah beratur tu. Ada makcik ni tegur aku masa tengah beratur tanya datang dengan sapa. Aku cakap sorang je. Terkejut dia sebab memula dia ingat aku datang sorang betul2. Lepastu aku explainla aku naik flight je sorang, kat sini dah ada kawan tunggu. Mungkinkah makcik ni pun ingat aku student lagi sebab muka muda? πŸ˜†. Keluar dari airport aku dah wassap supir ni inform dah sampai. Kesian dia tunggu aku lama. Pukul 3 pagi aku barula aku sampai hotel. Aku satu bilik dengan officemate si Sarah. Dia pun baru nak tidur sebab tunggu aku nak bukak pintu. Sengeh2 kat dia kejap pastu nampak katil aku dah tak ingat tapa dah terus shut down zzzzzzzzzz.

Esok paginya baru sempat sembang ngan Sarah. Pukul 8 tu kitorang dah turun breakfast. Walaupun badan aku still lemau & jet leg teruk tapi masih bersemangat nak explore Bali tau 😁 Masa breakfast ramai jugak colleague aku tegur “eh tak Nampak pun you semalam? Bukan you ade kat Korea ke?” Aku sengeh2 je lah cakap baru sampai semalam naik flight asing. Terkejut diorang dengan kegigihan aku itu. Jangan kata diorang aku pun tak percaya aku dah sampai Bali. Semalam baru dok panic kat Seoul takut terlepas flight, hari ni aku dah sampai Bali..

Dah siap breakfast supir dah tunggu kitorang untuk bawak pi jalan. Group aku ada 4 orang, aku, Sarah, Mai & sorang lagi Amoi Khim. Company aku memang majority Chinese so kadang2 ada yang kurang bercampur gaul. Tapi si Khim ni memang mesra rakyat and dia awal2 lagi dah cakap nak join kitorang. Dialah yang susun itinerary & bookedkan supir semua.Pengalaman aku kalau travel ke Indonesia memang digalakkan untuk guna khidmat supir sebab senang nak ke mana2 sebab jarak ke setiap tourist attractions tu agak jauh. So agak leceh kalau guna public transport melainkan kau memang nak merasa naik public transport diorang. Lagipun guna supir ni taklah mahal mana & boleh susun itinerary sendiri.  Kitorang amik supir yang kira per day. Sehari rm300 so bahagi lah 4 orang. Kalau lagi ramai lagi murah sebab dia kira per car.Kali ni aku menonong je ikut itinerary yang collogue aku ni dah buat sebab niat aku datang Bali ni pun nak santai2 rehat je sebab dah penat kat Seoul...

Destinasi pertama harini adalah pantai Benua. Kat sini famous dengan watersport activity. Since kepala aku pun tak berapa nak function lagi time tu ntah macammana aku boleh setuju untuk join buat activiti parasailing. Lepas dah register tu baru aku sedar yang badan aku tak ready lagi ni nak buat physical activityπŸ˜… Aku ingat pergi pantai ni nak jalan2 amik angin celup2 kaki je. Aku mamang tak ready langsung nak main air harini. Pakai jeans je and tak bawak baju spare pun😐 Tapi since dah bayar aku teruskan jugaklah. Aku naik berdua dengan Mai. Mula2 naik tu berdebar jugakla jantung since aku ni acrophobic teruk. Tapi bila dah sampai atas hilang rasa takut rasa excited pulak! View dari atas tu subhanallah indah sungguh! Hilang terus rasa takut tu. Tak sampai 5 minit pun kat atas tu pastu dah turun balik. Lepas parasailing kitorang pegi melawat turtle dengan binatang2 lain yang ada kat sikitar pantai tu. Pakej yang kitorang amik termasuk parasailing tu dalam rm100 sorang.

Dah habis activity kat situ supir bawak pegi lunch ayam penyet. Sedap tapi aku tak berapa lalu nak makan sebab badan penat lagi. Dah siap makan kitorang bergerak ke Pantai Pendawa pulak. Harini satu hari memang tema pantai je. Air kat Pantai Pendawa tu memang jernih & cantik tapi ramai sangat orang haritu dengan cuaca panas terik sangat so kitorang tak explore habis pun kawasan tu.

Dah puas snap gambar kitorang bergerak menuju ke Uluwatu Temple pulak. Uluwatu ni memang ada dalam wishlish aku so awal2 aku dah request kat Khim aku nak pergi sini. Sampai kat Uluwatu supir tolong belikan tiket then kitorang pun jalan masuk ke dalam.Kat dalam temple ni memang banyak monyet so kena hati2 sikit. Monyet ganas2 pulak tu. Dia paling suka curi shades kalau letak atas kepala haha. Nasib baikla kitorang jalan dengan supir so kalau ada monyet yang menghampiri dia cecepat halau πŸ˜†. View dekat area clift Uluwatu ni memang magnificent sungguhlaa. Alhamdulilah tertunai dah satu wishlist aku. Dah puas tour dalam temple tu kitorang bergerak ke Deam Beach pulak untuk tengok sunset.

Dream beach ni memang famous place untuk surfing. Masa kitorang sampai tu memang tepat2 waktu sunset so tak sempat nak explore lama2 sebab dah gelap.

Lepas dah bergambar kat situ kitorang mintak supir bawak pergi dinner pulak. Kitorang request nak makan baksa so dia bawak la pergi kedai bakso paling sedap katanya. Kedai kat tepi jalan je pun. Bali ni majority penduduknya beragama budha so agak susah nak nampak kedai makan halal. Sebab tu digalakkan guna khidmat supir supaya senang nak bawak ke kedai makanan yang halal.

Wajib kalau datang ke Indonesia :)
Selesai makan kitorang pun balik ke hotel. Sampai kat bilik baru terasa penat harini. Esok pagi pukul 8 supir dah datang jemput. Tak boleh lambat sebab nanti tak boleh cover banyak tempat. Ikutkan hati nak je aku tido kat hotel je esok. Badan aku pun dah menunjukkan simptom2 nak demam. Nasib baiklah aku memang dah prepare bekalan ubat dari Seoul haritu lagi. Aku telan ubat siap malamtu dengan harapan esok ada tenaga nak jalan & explore Bali lagi.