Thursday, August 11

Budget trip to Pulau Perhentian

Assalamualaikum!

Nampak tak tanda seru kat salam tu. tu bermakna tengah excited la.haha. yes im in the office right now and im using office's PC to write this post. Banyak betul masa free kau siap boleh post blog. Makan gaji bute kew. Aku baru habis siapkan dua agreement dengan harapan bos masuk harini boleh discuss. Tapi tiba2 dia text cakap tengahari baru masuk. So untuk distract sekejap minda aku yang tepu dengan ayat2 agreement ni aku bukak gambar photo gallery nak tengok gambar laut. Sebabnya aku dah gatal kaki nak berjalan ni.Dua bulan rehat puasa dan raya. Ter scroll pulak trip pegi perhentian haritu. Supaya aku tak lupa dan sebagai panduan bersama, mari kita throwback bersama-sama :)

Trip kali ni aku pergi dengan office mates. Dalam 10 orang semua. Dekat setengah tahun jugak la aku kenal diorang ni. Tapi semua department lain2 and selalu jumpa time lunch je. Aku selalu terpinggir kat office ni memandangkan kat level aku aku sorang je Malay (selain bos la). Nasib baik diorang sudi nak ajak aku join trip diorang.Hiks.Excited ya amat sebab aku dah lama mengidam nak pergi Pulau Perhentian. One of the most beautiful island in the world i must say.

Trip ni berlangsung selama 4 hari 3 malam. Aku amik cuti dua hari.So memang puas hati. Kami bertolak ke Jeti Kuala Besut naik bas hari rabu malam dalam pukul 10 and sampai sana lebih kurang pukul 6 pagi. Turun bas je terus dengar azan dan kami pun menapak ke surau berdekatan. Boleh tahan ramai jugak orang dekat surau tu. Semua memang nak ke Perhentian walaupun bukan musim cuti. Lepas dah solat semua kami menapak ke gerai berdekatan untuk breakfast. Masa tu baru pukul 7 lebih. nasib baik ada satu gerai makan ni dah bukak. Pekena nasi dagang dulu seround. Siap dengan sambal belacan di pagi hari. Memang marvelous la sebab orang local yang masak. Sebab tu kalau travel aku suka makan gerai tepi jalan sebab kalau orang local yang masak memang terasa keaslian masakan dia.gitu.

Lepas breakfast tu kami menapak ke jeti untuk tunggu bot. Dalam Pukul 10 pagi camtu bot datang kutip. Sebab semuanya dah ada dalam pakej so aku menonong je la ikut. Ada sorang kawan aku yang join trip ni dah pernah pergi so dia la yang urus tiket semua. Perjalanan dari jeti besut ke pulau dalam sejam ada kot. Suprisingly aku tak mabuk laut langsung. Alhamdulilah la, Kalau tak mesti moody.

Kitorang pilih untuk stay kat Kampung Nelayan sebab murah sikit. Nama pun trip bajet. Dia macam kawasan perkampungan ada sekolah, balai polis, pejabat pos semua lengkap. Kalau nak mewah sikit boleh la stay kat long beach. Situ meriah sikit. Ada banyak chalet and resort. Mostly tourist semua stay situ. Kat kampung nelayan ni banyak local tourist je. Suasana aman damai sikit.Tapi boleh je naik water teksi dari kampung nelayan ni nak ke long beach. Kitorang punya chalet name Perhentian MJ. tak tau la pulak MJ tu stands for apa. mungkin nama owner dia. Dalam pakej ni dah include bot pergi balik, makan dan peralatan snorkeling semua. Sorang lebih kurang RM250. Bilik ada yang share berdua dan bertiga. Bagi aku murah la sebab dah lengkap semua. Bilik pun boleh tahan selesa ada air cond and toilet sendiri. Lebih selesa untuk aku sebab bilik tu untuk tiga aku duduk berdua je dengan cik sarah. So ada satu katil extra.

Lepas check in bilik tanpa membuang masa aku terus ajak sarah tour kampung. Kat kampung ni banyak je gerai makan. So kalau tak ambil pakej sekali makan pun xde hal.

Ni gambar paling mahal dan cantik aku pernah ambik dengan hanya menggunakan sony xperia cabuk aku tu. Kebetulan burung lalu time tu. Im so proud of my sony :')

Another nice shoot using my sony :')

Bila kau nak ambil gambar lompat tapi takut tudung terbang..

Memang magnificent lah view dia. Sama macam yg aku dok tengok dalam gambar je sebelum ni. Ingat gambar yang orang ambik tu semua edit kasi cantik tapi tak weh memang betul2 cantik! Sampai sony cabuk aku tu pun boleh dapat shoot yg cantik maknanya tempat tu memang cantik! Tak perlu filter. Aku macam tapecaya jap Malaysia ada tempat cantik sebegini :') Haha.

Lepas dah round pulau tu kitorang pegi lunch kat chalet and get ready untuk aktivity snorkling.Dalam pukul 2 camtu bot datang kutip bawak pegi taman laut.

Balik dari snorkeling tu sementara nak bagi baju kering kitorang jalan2 dulu keliling kampung. Budak-budak kat sini memang ramah. Mungkin dah selalu nampak orang luar kat kampung diorang. Masa aku tengah main buai ade sorang budak ni datang mintak tolong bukakkan jajan dia.

Lepas dah makan diner kitorang lepak kat batu2 tepi playgrond tu sambil makan uncle bob. Best la jugak tengok air laut memalam. Pagi esok lepas subuh aku dah ajak sarah keluar nak tengok sunset.

Lepas breakfast kitorang get ready untuk 2nd snorkeling session. Harini pegi turtle point,shark point dengan lata air berani. Nampak la sekor turtle berenang renang. Tapi nak sentuh gelii.

Habis snorkeling, balik bilik and siap2 nak pegi hiking pulak petang nanti. Tempat hiking ni dekat long beach. Memandangkan kitorang amik pakej so dah siap2 ada orang yang akan tunjuk jalan. Penat la jugak mendaki. Terkejut semua lemak! tapi puas hati la dapat tengok view cantik.

Oklah penat pulak mata tengok gambar banyak sangat. Dah boleh sambung buat keja kot. Kalau rajin aku post pasal trip ke Pulau Redang pulak. Yang tu lagi best sebab free.hihi. Bye!