Monday, April 6

Of Movement Restriction Order & My Umrah Journey Preparation




Assalamualaikum. 

Hari aku start tulis post ni adalah hari pertama aku “work from home” demi mematuhi arahan “Movement Restriction Order” kerajaan Malaysia disebabkan oleh penyebaran virus Covid-19 yang semakin berleluasa di seluruh pelusuk dunia.  Bila dah “work from home ni” waktu kerja memang kelaut dalam lah kan. Nasib baiklah aku memang tak ada kerja yang urgent kena siapkan.  Tak berapa nak ada mood nak tulih tapi aku tengah bosan yaamat so sambil buat kerja aku start tulih sikit2. Nak sambung cerita pasal cruise trip tu tapi banyak benda aku dah lupa. Dah dekat setahun berlalu dah pun..nanti aku compile semua gambaq baru sambung..


Dengan keadaan semasa dunia yang dengah dilanda wabak virus covid19 ni aku sedikit bersyukur sebab aku tak ada booked tiket kemana2 lagi untuk tahun 2020 ni. Salah satu sebabnya adalah company tempat aku kerja ni dah arrangekan trip ke Vietnam untuk company trip tahun ni. So aku malas dah nak plan trip lain. Lagi satu cuti pun dah tak banyak tahun ni since aku dah guna untuk tunaikan Umrah last year. So kalau nak cuti pun kena tunggu cuti masuk hujung2 tahun nanti.


Aku ada la plan jugak nak ke Jepun hujung tahun & dok ticket hunting jugak sikit2. Kalau tiket murah baru nak proceed. Meraung jugaklah dalam hati ni bila tengok harga tiket murah & memang dah within budget aku tapi tak ada keyakinan & keberanian nak beli disebabkan virus ni. Tak boleh nak jangka bila nak reda so kena hold dulu la cita2 aku nak ke negara matahari terbit nun.


Malangnya untuk menambahkan lagi lara di hati ini company trip ke Vietnam tu pun dah di postponed jugak. Jadi dengan ini secara rasminya aku memang takda plan untuk travel tahun ni. Tipu la kalau tak sedih tapi nyawa lagi penting ya. Nak travel domestic pun memang tak berani. Lagipun kerajaan dah umumkan “partial lockdown”. Sebagai rakyat yang baik kena la akur. Nasib baik aku sempat jugak bawak the whole family pergi Langkawi January haritu. Jadilah tu ๐Ÿ˜Œ


Lagi satu perkara yang buat aku bersyukur sangat2 adalah kesempatan & rezeki yang Allah swt dah kurniakan untuk aku & keluarga tunaikan ibadah Umrah December tahun lepas. Disebabkan wabak Covid 19 ni, kerajaan Arab Saudi ambil langkah untuk suspend pengeluaran visa umrah seluruh dunia. Sebak & sayu hati ni bila tengok gambar & video sekitar kaabah & masjidil haram yang dah lengang. Bertapa banyaknya nikmat Allah SWT dah beri pada aku. Jadi sempena aku da masa yang agak banyak ni aku nak share my umrah journey dekat sini. Semoga boleh jadi rujukan untuk sesiapa yang terbaca or untuk diri aku sendiri in future ๐Ÿ˜‡


Niat aku untuk tunaikan umrah ni dah agak lama sebenarnya. Boleh dikatakan sejak aku start kerja & ada duit sendiri, aku memang dah pasang nak tunaikan umrah sebelum umur 30 tahun. Aku bercita2 nak bawak & belanja mama sekali. Bukan nak berlagak eh tapi aku rasa simpanan aku akan lebih dari cukup by the time aku nak pergi nanti sebab aku memang dah letak tepi siap2. Tapi biasalah sama macam anak2 muda lain diluar sana (chewah) perasaan tak bersedia tu memang adaa. Normal la kalau rasa layak ke aku nak pergi ni? Ibadah lain pun hang tunggang langgang lagi. Lepastu rasa macam banyak benda nak kena belajaq balik. Bacaan Al-quran pun nak kena betulkan dulu. Tapii sejujurnya aku cakap kalau dah ada niat nak pergi tu insyaalllah Allah akan mudahkan. Maybe it sounds a bit clichรฉ but it does work for me.


Aku mulakan dengan plan aku nak kesana. Mulanya aku memang la nak pergi dengan mama tapi memang agak mustahil la sebab aku perlukan mahram. So aku dah start bagi hint sikit2 dekat abah tentang plan aku tu dengan harapan dia akan setuju untuk untuk ikut sekali. Abah mulanya memang setuju tapi tak ada tindakan pun dibuat oleh beliau. Lepas mama dah tau plan aku tu dia memang excited la & tak sabar2 nak pergi. Yelah kawan2 seusia dia semua dah berpeluang ke sana. Dia selalu cerita pasal pengalaman kawan2 dia yang dah ke sana. So aku pun discuss dengan kakak aku. Ajak dia ikut sekali. Alhamdulilah dia pun setuju nak ikut tapi perlukan masa sikit nak kumpul dana dulu. Lepas tu semua sepi jaaa sebab tunggu keputusan abah.


Akhirnya lepas dekat 2 tahun menunggu, lepas abah dah pencen baru dia bukak mulut dia dah ready nak pergi. Alang2 nak pi kami decide untuk pergi ja satu keluarga dengan adik aku, Dian sekali. Alhamdulilah Allah mudahkan jalan untuk kami. Since kakak aku memang suka bab2 planning ni dialah yang arrangekan semua. Hampir setengah tahun jugakla dia survey & buat research. Lepas buat comparison dengan few other agents, we've decided to go with pakej under Simply Umrah. Kitorang pilih pakej ni sebab hotel yang ditawarkan dekat dengan masjid, paling murah & most importantly within our budget. Since kitorang pergi time musim sekolah & musim sejuk  ada cas extra dikenakan. Aku rasa syarikat ni agak baru lagi tapi based on feedback & reviews yang kitorang baca nampak ok ja so far. So dalam hujung bulan Sept macamtu kakak aku bagitau dia tengah confirmkan date untuk pergi hujung tahun 2019. Mungkin dalam awal December sebab dia dah start cuti sekolah. Since dia yang arrange kitorang ikut jelah tarikh yang dia nak.


Finally dalam bulan 10 tu kitorang dah dapat confirmation date. Alhamdulilah.  Happy campur nervous at the same time. Macam2 benda aku fikir. Kalau ikutkan perasaan tak ready tu memang ada lah. Aku memang la ada buat preparation sikit2. But deep down aku tau banyak lagi yang aku kena prepare. So aku speed up & upgradekan segala apa amalan yang aku dah buat selama ni. Betulkan bacaan dalam solat, cuba seboleh-boluehnya untuk solat on time, banyakkan sedekah & berdoa agar Allah SWT mudahkan urusan aku sekeluarga untuk tunaikan ibadah umrah ni. Masa yang ada agak suntuk so aku sempat pergi kursus 2 kali saja. Menyesal jugak tak pergi awal2 dulu. So sapa2 yang dah ada niat nak pergi tu eloklah start attend kursus umrah dari awal. Tak perlu join kursus anjuran syarikat yang hampa nak pergi tu pun takpa. Boleh dikatakan every week memang akan ada kursus umrah dianjurkan dekat masjid2 besar & mostly semuanya free. Kena rajin cari ja. Kalau dekat Shah Alam ni, dekat masjid negeri memang ada every week kalau tak silap. Aku sempat attend kursus umrah sekali dekat masjid negeri anjuran Tabung Haji & sekali anjuran simply umrah. Selebihnya aku banyak dengar kursus kat youtube & baca blog2 pengalaman orang kat sana. Segala tips2 semua aku catit siap buat nota supaya tak lupa.


Selain persediaan secara spiritual, persediaan fizikal pun kena jugak tau. Sebab kat sana nanti memang kena banyak berjalan. Aku start jogging at least once a week. Sambil jogging aku dengar kursus & ceramah kat youtube. Sebelum tidoq pun dengar jugak sampai telena la sebab aku memang tak sempat nak attend kursus. Alhamdulilah aku rasa cara tu berkesan untuk aku.


Untuk barang2 kelengkapan umrah, aku banyak beli through online saja. Mostly dekat shopee. Sebab aku dah survey kat kedai semua harga almost 2 kali ganda. Antara barang yang aku beli kat shopee adalah mini telekung, jubah, stokin tawaf, wudhuk spray & beg kasut. Beg kasut tu kalau tak beli pun tak apa, guna ja beg apa yang ada untuk isi selipar nanti. Beg plastik pun xpa aih.  Aku beli sebab murah & nak cukupkan total pembelian supaya dapat free shipping. Untuk jemaah wanita, jubah aku rasa tak perlu beli yang mahal2 pun janji selesa & Syariah compliance. Banyak tips yang aku baca cakap tak perlu bawak jubah banyak2. Aku memang bawak 5 helai saja & selebihnya beli kat sana. Antara barang2 kecik yang aku rasa perlu dan berguna adalah spray wudhuk, Stokin tawaf, facial spray & aloe vera gel. Nampak macam remeh tapi amat berguna untuk aku masa kat sana.


Lagi satu perkara yang pasti akan merunsingkan jemaah wanita adalah kedatangan period. Mulanya aku tak risau sangat sebab period aku memang on time & fixed. Aku memang install tracker kat dalam phone. Kebetulan tarikh dijangka kitorang nak bertolak tu timing dia betul2 sehari selepas aku habis period. Tapi semakin dekat dengan tarikh nak pergi tu aku jadi insecure pulak lepas baca macam cerita pengalaman orang lain. Memang la kena tawakkal & banyakkan doa. Tapi me being me yang selalu overthink ni akhirnya aku decide untuk consult & dapatkan advise dari doctor bertauliah. Masa aku jumpa doctor tu less than a month dah kitorang nak bertolak. Since period aku fixed, doctor bagi option untuk makan pill untuk hentikan period start dari hari aku jumpa dia tu or biar ja period datang naturally. Tapi dia dah warn siap2 side effect pill tu adalah aku akan rasa period pain yang amat sangat once aku stop makan pill tu. Pill tu akan bekukan darah actually. Lagi satu pill tu kena makan tepat pada waktu sekian2 tak boleh ubah. Contohnya kalau makan pukul 2 harini esok pun kena makan pukul 2 jugak. Kalau tak, tak berkesan. Aku decide untuk ambik je dulu pill tu lepastu baru fikir nak makan ke tak. Mahal jugak dekat rm80. Nasib baik boleh claim. Last2 lepas fikir semasaknya aku decide untuk tak makan pun pill tu. Dia punya nervous nak tunggu period datang tu hanya tuhan yang tahu. Alhamdulilah period aku memang habis betul2 sehari sebelum kitorang bertolak. Sesungguhnya Allah itu maha mendengar doa hamba2nya. Pill tu aku bagi kakak aku & alhamdulilah berkesan untuk dia. So to all the ladies, rajin2 kan diri install period tracker kat phone hampa tu. Aku install lama dah dekat setahun lebih. Memang membantu untuk track mood sendiri jugak kadang2. Bukan untuk orang kahwin ja na.


Untuk cuti pulak, lagi sebulan nak bertolak baru aku apply cuti. Alhamdulilah aku memang dah simpan annual leave siap2 sebab mamang berharap sangat dapat pergi tahun 2019 ni. Cukup2 ja balance cuti aku. Tinggal sehari untuk carry forward sebab kebetulan masa aku pergi tu ada sehari jatuh on public holiday. So sesiapa ada niat nak pergi simpan lah annual leave siap2 sekurang2 kena ada 8 hari. Jadi tak jadi pergi belakang kira.

Ok aku rasa sampai sini dulu kot cerita pasal persediaan. Masa aku sambung tulis ni dah genap 14 hari perintah kawalan pergerakan dilaksanakan & esok adalah hari pertama untuk fasa kedua PKP. PKP dah kena extend sebab wujudnya manusia selfish & keteqaq. Semoga aku & kita semua tabah menghadapi hari2 yang mendatang.



Teaser dulu bandar Jeddah from above 


Till then, bye2!


No comments:

Post a Comment