Tuesday, January 19

TRIP BUDGET KE PULAU PERHENTIAN 2020

Assalamualaikum!

Actually masa aku edit post ni dah masuk hari ke-6 PKP 2.0. Yaa Malaysian sekali lagi dilanda gelombang ke-3 Covid 19 ๐Ÿ˜” Makanya tiadalah harapan nak travel untuk jangka masa yang berapa lama pun tak tau. Tak apalah janji semua orang sihat dah cukup bersyukur dah.

So sambungan dari post lepas, esoknya pagi2 kami dah gerak ke terminal bas KT sebab nak naik bas ke Besut. Bas ke Besut ada 2 jenis, bas express & bas lompat. Bas lompat estimate sampai 3 jam. Bas Express 2 jam lebih. So kami pilih bas express. Actually bas express tu bas ke KB tapi since dia lalu jeti Besut so boleh mintak driver drop dekat situ. Cumanya harga tiket kena bayar full harga ke KB la. Dalam RM11 kalau tak silap. Lepas drop kereta sewa dekat area terminal tu kami pun naik bas menuju jeti Besut. Kami bertiga ja penumpang dalam bas tu haritu.Sampai jeti Besut dalam pukul 10 terus cari office chalet yg si Faz dah booking, Mama Chalet. Orang tak ramai sangat & ada satu group lain ja sekali dengan kami.Since masih lagi dalam PKPP jumlah penumpang boat dikurangkan & kebetulan haritu ada polis marine datang buat spot check. So dekat sejam jugakla menunggu nak naik boat.

Kami bertiga ja dalam bas so apalagi amik seat sorang 2 la๐Ÿ˜

Kami sampai Pulau Perhentian Besar dalam pukul 12 lebih tapi belum boleh check in sebab orang sebelum tu baru je check out. So pergi la cari lunch dulu. Aku ingatkan pulau besar ni jauh la sikit dari pulau kecil. Dekat chettt ja rupanya. Siap boleh nampak kampung nelayan dari Mama Chalet.. Kat Perhentian Besar ni tak banyak kedai makan. Mama Chalet ni satu2nya kedai yang tak serve alcohol. Tapi time kami nak order lunch tu pekerja kat situ ckp diorang tak boleh nak amik order pulak sebab kena sediakan lunch untuk satu group yang amik pekej sekali makan. So kami makan dekat kedai sebelah, The Bharat. Harga standard pulau la. Rasa not bad. Lepas lunch alhamdulilah dah boleh check in. kami rehat kejap sementara nak tunggu trip snorkeling pukul 2.

Long time no seaaa

Absorbing the vitamin sea

Dekat pukul2.30 baru la abang boat datang pick up. Pakej yg kami ambik termasuk peralatan snorkeling semua rate dalam RM200 per pax. Semua under Mama’s Chalet. Trauma dengan kejadian handphone tenggelam kat Pulau Kapas last year maka aku memang tinggal handphone kat bilik jelah kalini ๐Ÿ˜‚

Abang boat bawak kami pergi 3 checkpoints. Checkpoint pertama dia bawak pegi tempat cetek ja konon2 nak ajar supaya confident nak snorkling. Check point ke-2 tempat turtle . Dapat la tengok turtle berkeliaran kat situ. Masuk checkpoint ke 3, aku dah mula rasa x sedap badan. Masatu ombak pun agak kuat. Aku turun kejap ja pastu naik boat balik sebab laut dah start bergelora. Dok dalam boat dah terumbang ambing. Abang boat tu cakap kalau nak muntah, muntah jelah tak yah tahan. Tapi aku tak rasa nak muntah pun cuma pening ja. Tetiba abang tu lalu seblah aku dia buat bunyi orang muntah nak menyakat dan secara otomatiknya terus terkeluar segala isi perut aku. nasib baik sempat pusing ke laut, kalau muntah dalam boat padan muka abang boat tu kena bersihkan! Tula main2 lagi. Lepas muntah terus pucat muka aku๐Ÿ˜ต. Abang boat tu dah cuak dah. First time kot aku mabuk laut sepanjang berkecimpung dalam projek pulau ni ahahaa.Dasar tuaaa. Masa nak balik turun boat tu abang boat tu sempat mintak maaf kat aku dia cakap tak expect aku nak muntah sebab dia tengok aku ok ja gelak2. Hmm aku sendiri pun tak expect aku nak muntah ๐Ÿ˜‚

In my element

Balik dari snorkling tu Nad & Faz sambung berenang dekat area Coral View Resort. Dekat situ view cantik sikit. Aku duduk kat batu jalah sebab pening tak hilang lagi. Mulanya ingat nak sewa transparent kayak tu sebab tengok kat gambar macam cantik tapi realitinya kelabu asap so tak jadi sewa ๐Ÿ˜‚

Dah puas main air memang kebuluran la sebab perut aku dah dikosongkan tadi so terus ja dinner dekat restaurant mama chalet. Lepas makan & mandi kitorang rehat2 jap sambal baring dengan niat jap lagi nak bangun lepak depan chalet amik angin laut. Sudahnya semua pun kelauttt tidur bagaikan bayi sedar2 dah subuh. Semuapun dasar tuaaa tak larat dah nak stay up ๐Ÿ’

Pagi esoknya kami amik water taxi ke Kampung Nelayan cari breakfast. Rm5 per head. Padahal dekat chet ja pun. Nasibla makanan kat situ murah. Lepas makan jalan2 kat Kampung Nelayan cari port cantik nak photo hunting ๐Ÿ˜Š

Dah puas jalan balik chalet kemas2 & check out. Pukul 12 kami dah naik boat balik ke jeti. Sekejap sungguh rasa projek pulau kalini ๐Ÿ˜ฆ

Pekena ayaq nyoq dulu before balik

Dari jeti kami amik grab ke station bas Besut nak balik ke KT. Since haritu public holiday sempena hari Merdeka bas yg patutnya pukul 3 delay sampai pukul 5. Melangut la kat station bas tu sambal ditemani hujan lebat. Pukul 7 lebih baru sampai stesen bas KT. Nak singgah Pasa Payang beli kepok seameq pun tak sempat dah sebab dah tutup. Last2 kami order kat shopee ja senang tak payah susah2 nak angkut bawak balik ๐Ÿ˜‚Kami dinner ja kat terminal KT tu sementara tunggu bas balik ke Shah Alam. Tepat pukul 10 kami pun naik bas gerak balik & Alhamdulilah sampai Shah Alam pukul 4 lebih. Masing2 kerja pagi tu so sempat la rehat kejap sebelum masuk office.

Maka dengan ini tamatlah sudah projek pulau ke 10 aku. Walaupun macam klangkabut aku tetap enjoyed the trip sebab dah lama terperap kat rumah masa PKP 1.0 dulu. Semoga di tahun 2021 ni ada masa & kesempatan untuk aku terjah pulau ke 11 pulak walaupun hmm macam tak ada harapan sebab kes hari2 beribu. Tak apalah dapat travel balik kampung jumpa mama pun aku dah cukup happy. Mungkin hikmahnya nak suruh aku saving lebih sikit habuan nak renovate rumah sok kot ๐Ÿ˜

Till then, Bye! Semoga aku rajin nak tulis pasal pengalaman umrah since kena WFH balik ni...