Wednesday, November 13

Trip to Silangit, Indonesia 2019 - Day 1

Assalamulaikum!

Actually aku nak post pasal famiy trip ke Hatyai tapi macam malas pulak sebab aku dah repeat trip ke Hatyai dengan mama September haritu. So aku post pasal trip ke Silangit dululah sebab trip ni Januari 2019. Lagi sebulan lebih ja nak ke Januari 2020 dah 😂

Aku tadak idea nak travel ke mana tahun 2019 ni sebenarnya since dah plan nak join company trip bulan April. Tapi nak tunggu bulan April tu rasa macam lamaaa sangat so aku decide nak buat satu trip dekat2 ja untuk bulan January. Trip yang budget dalam rm1000 below. Nak pergi Thailand baru balik Hat Yai ja raya haji yang lepas so aku decide nak ke Indonesia saja. Aku teringat haritu ada iklan AirAsia bukak route baru ke Silangit so aku pun ajak la officemates aku ke sana. Silangit ni route baru untuk ke Lake Toba. Sebelum ni kalau nak ke Lake Toba kena turun di Medan. Dari Medan nak ke Lake Toba amik masa dalam 6 jam jugak. Dari Silangit ni lebih kurang 2 jam ja. Aku plan nak turun di Silangit dan balik nanti naik dari Kualanamu airport di Medan supaya boleh shopping dekat Medan. Tapi tiket mahal la sikit 😅.Bulan November aku dah start ticket hunting. Last2 dapat la tiket harga lebih kurang RM300 sorang return. Agak mahal jugak actually sebab ade officemate aku lagi sorang ni beli masa bulan December dapat harga dalam less that RM100 untuk one way. Tapi last2 dia tak jadi pergi. Nanti aku cerita kenapa 😁. Since aku dah beli tiket, aku mintak Mai untuk cari pakej supir since dia dah banyak kali pegi Indonesia. Aku ada la jugak search sikit2 mana2 tempat yang menarik untuk dilawati supaya boleh masukkan dalam itinerary kitorang nanti. Walaupun guna khidmat supir, aku lagi suka kalau kitorang sendiri yang susun itinerary & bagi dekat supir untuk dia follow. Kali ni kami ambil pakej sekali dengan hotel & makan sebab plan nak pergi santai2 & ja tapi masih within budget. Pakej kami amik per head dalam RM350. Termasuk semua dah ni. Tinggal bawak duit shopping ja. Masing2 pun tukar sorag sejuta rupiah ja. So memang cukup la RM1000 sorang 😊

Pagi tu kami gerak ke airport ayah Mai tolong hantarkan. Flight pukul 11 so pukul 8 kami dah gerak. Lepak breakfast kejap terus check in. Tapi masa nak masuk tu staff air asia suruh kami ke kaunter untuk amik boarding pass. Tak boleh guna yang print out dari kiosk tu. Aku pun tak sure kenapa. Sampai kat kaunter panjang la pulak beraturnya. Nasib baik la kami still ada masa lagi. Dah amik boarding pass tu cecepat ke boarding gate. Masa nak lalu kat kastam tu ada officer tu tanya dah pernah pegi ke Silangit ni. Kitorang jawab belum lepastu dia sengih. Aku pun tak sure kenapa. Tapi few days before trip kitorang ni memang aku ada baca banyak cerita pasal flight ke Silangit ni. Paling banyak cerita pasal ada yang kena patah balik ke KLIA sebab flight tak boleh landing walaupun dah 2 kali ulang alik. Since dah sampai airport dah pun tinggal nak boading je kitorang tawakkal jelah supaya semuanya ok.

Flight ke Silangit ni sekejap ja sebenarnya dalam sejam ja. Kami dijangka tiba di Silangit at 11am waktu Indonesia. Dalam 40min after departure captain dah buat announcement “we will be landing shortly”. Tunggu2 dekat 30min tak landing2 pun. Captain announce lagi “we will attempt to land again shortly. Rupaya flight kitorang tu duk turun naik tak boleh nak landing. Naik pening dah kepala aku.Masuk kali ketiga captain tu announce aku dah start tak sedap hati. Alamak kena patah balik KLIA ke niiii. Aku cakap kat mai kalau kena patah balik aku nak tidur kat hotel kat Putrajaya tak nak balik rumah haha. Dalam hati tak putus berdoa semoga flight kitorang ni boleh landing. Finalyyyy setelah almost 1 hour berlegar2 kat atas tu captain announce dia nak attempt to land sekali lagi & alhamdulilah akhirnya flight kitorang Berjaya landing!!! Lega tu tak payah cakap laa rasa nak nangis pun ada 😅

Touch down je dari flight memang boleh nampak kabus tebal gila kat Kawasan airport tu. Pastu tempat landing tu memang kecik sangat memang boleh muat satu flight ja. Masa sampai tu aku tengok kawasan sekeliling memang kecik sangat airportnya. Immigration pun dalam khemah ala2 khemah kenduri kawin ja. mungkin bangunan sebenar belum siap lagi kot. Keluar dari “Khemah” tu supir kitorang dah siap tunggu. Lama dia tunggu kitorang delay dekat 2 jam kot. Masing2 dah kelaparan sangat dah sebab makan roti je breakfast tadi. Mintak supir ni bawak pegi kedai makan lepastu dia cakap sini tak ada kedai halal kak. Kat lake toba nanti baru ada. Pastu dia cakap lagi 2 jam baru sampai lake toba. Terus biru muka masing2.haha. Since kepala pun dah pening dengan laparnya lagi aku tido jelah sepanjang jalan.

Muka lega flight dah landing 😁

Tulah "khemah" yang aku cakap tu 😂

simple sangat airport ni

view dekat luar airport

2 jam lepastu baru sampai kedai makan. Masing2 makan macam tak jumpa nasik 3 hari haha. Lauk special pulak lobster masak sweet & sour haa. Dah siap makan kitorang gerak ke Jeti untuk naik ferry ke Pulau Samosir. Sampai kat jeti kena tunggu lagi 1 jam untuk next ferry. So kitorang melangut la dulu kat tepi jeti tu. Sejam kemudian ferry pun sampai. Nampak gaya macam kitorang je orang luar ka atas ferry tu. Yang lain semua orang local. Mungkin sebab dah lewat petang & hari weekdays. So tak banyak tourist datang. Kat atas ferry tu ada peniaga2 kecil jual kacang rebus, kopi, pop mee & macam2 lagi. Since kitorang baru lepas makan kitorang tak beli apa2. Ada jugak anak2 local kat situ nyanyi ramai2 untuk hiburkan orang2 kat atas ferry tu. Lepastu diorang akan datang kat sorang2 mintak upah. Diorang tak paksa pun kalau tak nak sedekah senyum ja seikhlas hati.

Lebih kurang 30 minit lepastu kitorang sampai kat Pulau Samosir. Supir ni bawak kitorang melawat ke makam diraja orang Batak dengan patung sigale-gale.Actually masa susun itinerary tu aku dah cakap dengan Mai suruh supir tu skip makam dengan patung tu sebab kitorang tak berapa gemar sangat tempat2 bersejarah ni. Tapi since dah petang & takda tempat lain kitorang sempat nak pergi lawat kitorang ikut jelah. Dalam itinerary patutnya nak pergi Bukit Holbung dengan air terjun Efrata. Tapi dah lewat petang supir cakap tak sempat. Aku bising2 jugaklah dekat supir tu sebab tak follow itinerary. Pastu dia terus call bos dia Pak Rizal (orang yang Mai deal). Dia cakap dia hanya ikut itinerary yang Pak Rizal bagi & takde pun tulis nak ke Bukit Holbung. Then dia cakap pulak harini kat Pulau Samosir sesak sebab ada Menteri datang melawat.Pulak dah. Aku rasa dia tak call pun Pak Rizal tu. Actually sebelum kitorang sampai Mai dah confirmkan dengan Pak Rizal tu tanaya dia sendiri ke yang akan bawak kitorang. Dia cakap ye. Tapi bila sampai orang lain pulak yg bawak. Menurut kata supir kitorang ni dia yang mintak ganti sebab nak pakai duit bini dia baru beranak. Siap tunjuk gambar anak dia kat kitorang. Entah la kitorang pun tak tau nak percaya ke tak. Tapi awal2 memang dah dapat rasa supir ni tak berapa best. Kitorang malas nak fikir sangat sebab takut kacau mood nak bercuti.  Supir ni actually memainkan peranan penting tau kalau travel ke Indonesia ni. Sebab dia akan effect mood kita. Masa kat Bali dapat supir best memang asyik gelak je dalam kereta. Masa aku pergi Padang pulak hampeh supir tu hanya bercakap kalau ditanya ja. Tu pun sepatah dua ja. Lepas tu bila kitorang suruh bawak ke tempat yang jauh sikit dia buat muka & mengeluh. Memang effect mood bercuti betul time tu.

Lepas melawat makam kitorang shopping sikit2 dekat area situ then naik ferry balik semula ke Jeti Tiga Raja. Hari pun dah nak malam so supir bawak terus ke hotel. Lepas makan terus masuk tidor. Hotel nya ok ja sebab memang kitorang yang pilih. Dari luar memang boleh nampak view lake toba.

view dari luar bilik hotel

Nanti aku sambung pulak pasal day 2. Aku frust tengok gambar2 yang aku upload ni sebenarnya sebab semua tak cantik haha. Sejak iphone aku rosak aku dah malas dah nak edit2 gambar. so upload jelah mana yang ada dalam folder laptop 😪